Boris Giltburg

Orchestre National de France

death & resurrection

Orchestre National de France
Bozar, Henry Le Boeuf Zaal
tickets

timing

11.03.2022 — 20:00 - 22:00

 

inleiding

door Lalina Goddard

19:00 - Klarafestival LOUNGE (20')

 

Orchestre National de France

Cristian Măcelaru, leiding

Boris Giltburg, piano

 

lees het
online programmaboek

 

 

tarieven


standaard                  € 98 - 70 - 50 - 24


-30                                  € 35 - 25 - 12


Luisterplaats                                    € 16


 

programma

 

Valentin Silvestrov


Hymn 2001


 

Leoš Janáček


Taras Bulba


 

Maurice Ravel


Piano Concerto for the Left Hand in D major


 

Sergej Rachmaninoff


Symphonic Dances, Op. 45


 

over

Taras Bulba is een van de beste werken van de Tsjechische componist Leoš Janáček. In deze driedelige rapsodie voor orkest verklankt Janáček de lotgevallen van de kozak Taras Bulba, daarbij inspiratie puttend uit de gelijknamige novelle van de Russische schrijver Nikolaj Gogol. Taras Bulba strijdt tegen de Polen. In het eerste deel onthoofdt hij zijn ene zoon omdat deze verliefd werd op een Poolse vrouw, meestreed met de Polen en daardoor verraad pleegde. In het tweede deel ziet Taras Bulba hoe de Polen zijn andere zoon gevangennemen, martelen en uiteindelijk terechtstellen. Als een echte martelaar blijft Taras Bulba zelf echter onverminderd doorstrijden. Janáček wist dit kleurrijke, romantisch-nationalistische verhaal op uiterst beklijvende wijze in tonen te vatten.

Boris Giltburg, de winnaar van de Koningin Elisabethwedstrijd 2013, speelt daarna het Pianoconcerto voor de linkerhand van Maurice Ravel. Hij schreef dit werk in opdracht van Paul Wittgenstein, een pianist die zijn rechterarm verloor tijdens de Eerste Wereldoorlog – en de broer van de beroemde filosoof Ludwig Wittgenstein. Het is een werk in één deel dat heel wat jazzritmes en -harmonieën bevat.

Het Orchestre National de France onder leiding van de Roemeense dirigent Cristian Măcelaru sluit het openingsconcert van Klarafestival 2022 af met de Symfonische Dansen van Sergej Rachmaninoff. Hij schreef dit werk in 1940 op Long Island (New York) en blikte hiermee terug op zijn rijk gevulde leven. In het eerste deel citeert Rachmaninoff het hoofdthema van zijn Eerste Symfonie, die een desastreuse première kende. In het derde deel verwerkt hij zowel het Dies Irae-thema (een symbool voor de dood) als het Halleluja uit de orthodoxe liturgie (een symbool voor wederopstanding).

Credits

coproductie

Klarafestival, Bozar

 

in het kader van

The European Galas

 

beeld

© Sascha Gusov