ivan

[laatste tickets] Budapest Festival Orchestra & Iván Fischer

Compassion

21.03.2024 — 19:30
Bozar, Henry Le Boeuf Zaal
laatste tickets

Budapest Festival Orchestra

Iván Fischermuzikale leiding

Anna Lena Elbert sopraan 

Olivia Vermeulenmezzosopraan 

Nicholas Mulroy tenor 

Hanno Müller-Brachmann - bas-bariton

Taiseer Elias oud 

Daniel Bard solo viool

Roopa Panesarsitar 

Cantemus Mixed Voice Choir - koor

Equinox kinderkoor

Zeno Popescu muzikale leiding Equinox 

 

 

Coproductie

Klarafestival, Bozar

 

18:45 Interview met Iván Fischer door Jan Van den Bossche (EN)

Bozar, Henry Le Boeuf Zaal

Met zijn Budapest Festival Orchestra reed dirigent Iván Fischer de afgelopen vier decennia een bijzonder parcours. Niet alleen is het orkest vandaag het jongste in de wereldwijde top-tien; het dankt die verwezenlijking bovendien aan een onvermoeibare stroom innovatieve projecten die muziek en menselijkheid laten zinderen. Compassion is een nieuwe passie voor onze tijd. Volgens Fischer draait het lijdensverhaal om medeleven: door getuige te zijn van Christus’ leed, ervaar je een gevoel van mededogen.

Aan die inlevingsoefening geeft de dirigent een universele invulling. Hij confronteert Bachs Matthäus-Passion met muziek van onderdrukte minderheden. Enkele maanden voor het concert worden de aanvullende artiesten en werken gekozen, rekening houdend met de politieke context van het moment. Of: hoe een barok meesterwerk ons drie eeuwen later nog steeds aan het denken en (in)voelen kan brengen.

 

Programma

 

COMPASSION: Bach’s St. Matthew Passion and other passions

 

Johann Sebastian Bach (1685-1750) 

Excerpts from Matthäus-Passion, BWV 244, interlaced with the following compositions:

 

Tigran Mansurian (1939)

‘Agnus Dei’ from Requiem 


Taiseer Elias (oud) 

Improvisation


Maurice Ravel (1875-1937)

Kaddish for violin solo


Roopa Panesar (sitar)
Improvisation


Taiseer Elias (oud) & Zohard Fresco (fame drum) 

Improvisation


Iván Fischer (1951)

Sait gezunt for children's chorus (Equinox) 

 

‘Watching the BFO is like glimpsing chamber-music-making on a big scale. And in Fischer they have not a dominant ego, but a facilitator of remarkable sensitivity.’
Gramophone

beeld © Marco Borggreve