Brussels Philharmonic

BIOGRAFIEËN

 

Ictus

Ictus is een ensemble voor hedendaagse muziek dat sinds 1994 de gebouwen deelt met de dansschool p.a.r.t.s en het dansgezelschap Rosas . Onder leiding van choreografe Anne Teresa De Keersmaeker creëerden Rosas en Ictus vijftien verschillende voorstellingen; van Amor Constante tot Repertoire Evening. Daarnaast werkte Ictus ook samen met choreografen als Wim Vandekeybus, Maud Le Pladec, Eleanor Bauer, Fumiyo Ikeda en Noé Soulier. Met het Kaaitheater en BOZAR als vaste partners in Brussel, stelt Ictus jaarlijks een nieuw concertseizoen samen, voor een breed publiek van theater-, dans- en muziekliefhebbers. Een belangrijk pijler van de activiteiten is het exploreren van nieuwe concertvormen: korte performances of extreem lange concerten, becommentarieerde concerten, Blind Dates, participatieve kindervoorstellingen en concert/festivals waar het publiek kan circuleren tussen de podia (zie de unieke en locatie-specifieke Liquid Rooms die doorheen heel Europa opdoken). Ictus stond telkens aan de voorhoede van nieuwe ontwikkelingen in de hedendaagse muziek. Aanvankelijk gekristalliseerd rond dirigent Georges-Elie Octors, in een tijd waarin ensembles zich als mini-orkesten van virtuoze muzikanten profileerden, transformeerde Ictus zich tot een elektrisch ensemble met een klankingenieur als een vast lid, naar een collectief van creatieve muzikanten die zich toeleggen op experimentele muziek in de breedste zin van het woord.

 

Brussels Philharmonic

Brussels Philharmonic werd in 1935 opgericht door de Belgische openbare omroep (NIR) en staat bekend als pionier in het uitvoeren van muziek van de eigen tijd – een reputatie die wereldvermaarde componisten als Bartók, Stravinsky en Messiaen naar Brussel haalde. Ook vandaag zet Brussels Philharmonic die traditie verder, en neemt het in bijna elk concertprogramma een werk van de 21ste eeuw op. Het orkest repeteert en concerteert in de historische thuishaven Flagey in Brussel, het hart van Europa,tegelijkertijd de ideale uitvalbasis voor concerten in Vlaanderen en de rest van de wereld.

 

Tom De Cock

Tom De Cock (°1982) behaalde een master in slagwerk aan het Koninklijk Conservatorium Brussel (2005), en een master in hedendaagse muziek aan de HfMDK Frankfurt am Main (2007), Duitsland. In 2009 werkte hij zijn Konzertexamen aan de HfM Detmold 'summa cum laude' af. In 2015 behaalde hij zijn doctoraat aan de VUB en het Koninklijk Conservatorium Brussel. In 2007 kreeg hij de prijs Horlait Dapsens. Naast zijn positie als solist slagwerk bij Brussels Philharmonic werkte Tom De Cock als freelance muzikant in Europa. Hij verleende zijn medewerking aan onder andere Ensemble Modern, MusikFabrik, Radio Kamer Philharmonie, en is vast lid bij Ictus, Nadar Ensemble en Triatu. Tom De Cock werkt momenteel als assistent in de slagwerkklas van het Conservatoire Royal de Liège.

 

Lore Binon

Lore Binon studeerde zang aan het Conservatorium van Brussel, aan de Escola Superior de Musica de Catalunya in Barcelona en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Valérie Guillorit. Met de rol van Barbarina in Le nozze di Figaro maakte ze haar operadebuut aan de zijde van het Freiburger Barockorchester o.l.v. van René Jacobs en in 2017 nam ze in de Vlaamse Opera de rol van Pamina voor haar rekening in Die Zauberflöte van Mozart. Ze was tevens 'artist in residence' bij het Festival van Vlaanderen Mechelen. Lore is eveneens actief binnen de hedendaagse muziek en zong Schönbergs Pierrot Lunaire op diverse festivals, ze werkte meermaals samen met Ictus en Rosas (Drumming van Steve Reich), zong in Sirènes van Francesconi (Festival Musica, Strasbourg) en zong met Spectra-ensemble. Haar fijngevoelige en rijke muzikale persoonlijkheid maakt haar een veelgevraagde soliste in binnen- en buitenland voor zowel het symfonisch repertoire als oude muziek. Daarnaast koestert Lore Binon een grote liefde voor kamermuziek. Ze is mede oprichtster van het vocaal/instrumentaal kamermuziekensemble Revue Blanche (harp, fluit, altviool en sopraan).

 

Kaoli Isshiki

De Japanse sopraan Kaoli Isshiki studeerde zang aan de Tokyo University of the Arts en aan de École Normale de Musique de Paris. Ze begon haar zangcarrière in Europa bij het vocaal ensemble accentus (van 1996 tot 2001). Dankzij haar krachtige vocale techniek, haar muzikaal evenwicht, haar gevoeligheid en haar kristallijnen stemtimbre, is Kaoli Isshiki een veelgevraagde concertsoliste, zowel voor barok, modern als hedendaags repertoire. Ze wordt vaak als gast uitgenodigd door ensembles als het Ensemble intercontemporain, Il Seminario Musicale, het Ensemble 2e2m en Baroque Graffiti.

 

Morgane Heyse

De Frans-Duitse coloratuursopraan Morgane Heyse studeerde aan het Conservatoire Royal de Liège en aan de Gentse International Opera Academy. Zij zong onder andere de rol van Aspasia (Mitridate, Re di Ponto) als understudy van Lenneke Ruiten (la Monnaie/de Munt) en Papagena (Die Zauberflöte bij Kunsthuis Opera Vlaanderen). In het Brussels Operette Theater zong ze de rol van Ernestine (Mr. Choufleuri) en Inès (Les Bavards). Ondersteund door haar mentor, Jean-Pierre Peuvion, specialiseerde Morgane zich in hedendaagse klassieke muziek en was deel van diverse wereldpremières en festivals. In seizoen 2017/2018 vertolkte Morgane Heyse de rol van Makiko tijdens de wereldpremière van Pascal Zavaro’s nieuwste opera Manga-Café. In 2019 trad Morgane op in de Weense Volksoper in de rol van Maid in Thomas Adès' opera Powder Her Face, op het MA-festival in Brugge in de rol van het standbeeld in Rameau's Pygmalion, en zong mee in de wereldpremière van de eerste opera van de jonge en veelbelovende Franse componist Benjamin Attahir Le silence des ombres in de Munt.

 

Els Mondelaers

Els Mondelaers, mezzosopraan, studeerde klassieke zang aan het Gentse conservatorium, om zich daarna bij Mireille Capelle te specialiseren als soliste in hedendaagse muziek. Ze volgde masterclasses bij oa. Claron McFadden, Lineke Rijxman en Gidon Saks. Ze stond in binnen- en buitenland op de planken met verscheidene ensembles en muziektheater- gezelschappen, waaronder VOCAALLAB (thans SILBERSEE), Muziektheater Transparant, LOD muziektheater, doelenEnsemble, Asko|Schönberg, Slagwerk Den Haag en het Vlaams Symfonisch Orkest. In september 2009 werd Mondelaers uitgenodigd door de Lucerne Festival Academy om onder leiding van Pierre Boulez Sinfonia van Luciano Berio te vertolken. Met VOCAALLAB zong ze mee in de Toneelhuis productie MCBTH (muziek Dominique Pauwels, regie Guy Cassiers). Ze nam Three Voices van Morton Feldman op en voerde het in 2014 live uit bij een choreografie van Marc Vanrunxt. Voor Muziektheater Transparant & SILBERSEE zong ze recent in De koningin zonder land (muziek Wim Henderickx, regie Wouter Van Looy). In het Zeeland Nazomer Festival acteerde ze in De schrijver, zijn vrouw en haar minnares (regie Vincent van den Elshout), haar eerste rol als actrice.

 

Kevin Skelton

De Canadese tenor Kevin Skelton zong in vijf continenten met een brede waaier aan ensembles. Hij engageert zich voornamelijk in oude muziek, meer bijzonder in het 17de-eeuwse haute-contre-repertoire, zingt ook regelmatig de evangelist in de grote Bachwerken en is daarnaast ook bezig met experimenteel muziektheater. Hij zong reeds met ensembles als Collegium Vocale Gent, L’Arpeggiata, en Concerto Palatino, en in theaters / op festivals als Teatro La Fenice, la Monnaie, Aix-en-Provence, Opéra Royal de Versailles en de oude muziekfestivals van Boston en Utrecht. Op het operapodium was hij reeds te horen in Monteverdi’s Orfeo (Nederlandse Reisopera), Charpentiers La descente d’Orphée aux Enfers (Polen en Roemenië, Charpentiers Medée (Opera Atelier, Toronto en Versailles), Monteverdi’s Il ritorno d’Ulisse in patria (Toronto en Tokyo) en in een nieuwe creatie van de Griekse Nationale Opera.

 

Hitoshi Tamada

De lyrische tenor Hitoshi Tamada studeerde zang in Tokyo, in het Zwitserse Bern en aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart. Tijdens zijn studies maakte hij zijn operadebuut met de rol van Don Ottavio in Mozarts Don Giovanni in het E.T.A. Hoffmann Theater op de Sommer Oper Bamberg 2013. Sinds 2014 zingt hij mee in ensembles als onder andere het SWR Vokalensemble Stuttgart (o.l.v. Marcus Creed), Chorwerk Ruhr en de Zürcher Singakademie (o.l.v. Florian Helgath), PHØNIX16 (o.l.v. Timo Kreuser), het NDR Chor (o.l.v. Philipp Ahmann, Klaas Stock) en de Gaechinger Cantorey (o.l.v. Hans-Christoph Rademann). In 2017 begon hij samen te werken met Collegium Vocale Gent onder leiding van Philippe Herreweghe. Hij nam deel aan verschillende concerttournees en zong zo op vele podia wereldwijd. Hitoshi Tamada leeft momenteel in Stuttgart en wordt gecoacht door Scot Weir in Berlijn.

 

VOLLEDIGE BEZETTING

Ictus

     Chryssi Dimitriou, flutes

     Dirk Descheemaeker, clarinets

     Piet Van Bockstal, oboe, English horn

     Géry Cambier, double bass

     Jean-Luc Fafchamps, Jean-Luc Plouvier, keyboards

     Miquel Bernat, Gerrit Nulens, Ruben Martinez Orio, Aya Suzuki, percussion

Brussels Philharmonic

     Otto Derolez, concertmaster

     Bart Lemmens, Samuel Nemtanu, Stefanie Van Backlé, violin

     Paul De Clerck, Griet François, viola

     Kristaps Bergs, Emmanuel Tondus, cello

     Lieve Schuermans, flute

     Lode Cartrysse, oboe

     Anne Boeykens, clarinet

     Ward Hoornaert, trumpet

     Gert D'haese, Titus Franken, percussion

Brussels Philharmonic (on tape)

     Otto Derolez, concertmaster

     Nadja Nevolovitsch, Bart Lemmens, Sylvie Bagara, Annelies Broeckhoven,

     Cristina Constantinescu, Stefan Claeys, Justine Rigutto, Anton Skakun, Alissa

     Vaitsner, first violin

     Samuel Nemtanu, Eva Bobrowska, Aline Janeczek, Sayoko Mundy, Eline

     Pauwels, Julien Poli, Stefanie Van Backlé, Bram Van Eenoo, second violin

     Mihai Cocea, Griet François, Philippe Allard, Marina Barskaya, Agnieszka Kosakowska, Patricia Van Reusel, viola

     Kristaps Bergs, Julius Himmler, Sophie Jomard, Elke Wynants, cello

     Jan Buysschaert, Daniele Giampaolo, Simon Luce, double bass

Tom De Cock, conductor

Lore Binon, soprano

Kaoli Isshiki, soprano

Morgane Heyse, soprano

Els Mondelaers, mezzo-soprano

Kevin Skelton, tenor

Hitoshi Tamada, tenor

Alexandre Fostier, sound engineer

Caspar Langhoff, lighting