songs of nature

b'rock

biografieën

 

B’Rock

B'Rock werd in 2005 opgestart door de klavecinist Frank Agsteribbe, contrabasspeler Tom Devaere, Thomas Bisschop en Hendrik Storme. Het orkest is ontstaan uit zin voor vernieuwing en verjonging in de wereld van de oude muziek. B'Rock is internationaal samengesteld en heeft geen vaste dirigent of artistiek leider. De vaste kern bestaat uit jonge musici mét ervaring op gebied van de historische uitvoeringspraktijk, bij gespecialiseerde orkesten uit binnen- en buitenland. B'Rock beoogt energieke en levendige concerten waarbij expressie, intensiteit en 'goesting' centraal staan. Barok als 'rock' betekent het zoeken naar vernieuwende invalshoeken op gebied van repertoire, bezetting én podiumpresentatie. Het kernrepertoire van B'Rock is de muziek uit de barokperiode van de 17de en 18de eeuw. Daarnaast schenkt het orkest bijzondere aandacht aan de uitvoering en creatie van hedendaagse muziek op maat van zijn historisch instrumentarium.

 

Ilse Eerens

De Belgische sopraan Ilse Eerens begon haar studie aan het Lemmensinstituut te Leuven en zette die voort bij Jard van Nes aan de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam en Den Haag. Ze is vaak te gast in de Munt, waar ze rollen vertolkte als Amanda (Le Grand Macabre), Noémie (Cendrillon), Celia (Lucio Silla), Pamina (Die Zauberflöte) en La Vierge (Jeanne d’Arc au bûcher). Daarnaast zong ze reeds in het Theater an der Wien (Matilda in Elisabetta, regina d’Inghilterra, Rossini), in Warschau en Tokio (de titelrol in Sasha Waltz’ Matsukaze, Hosokawa), in Aix-en-Provence, het Theater an der Wien en de Philharmonie de Paris (Celia in Lucio Silla, Mozart) en in respectievelijk Parijs en Barcelona voor concerten met Brahms (o.l.v. Philippe Herreweghe) en Mendelssohn (o.l.v. Kazushi Ono). Recent debuteerde ze bij de Salzburger Festspiele als Erste Dame (Die Zauberflöte, Mozart) en in concertante uitvoeringen van Der Prozess (von Einem) en bij het City of Birmingham Symphony Orchestra in een Debussy programma.

 

 

Shuang Zou

Shuang Zou is als toneelregisseur actief op het multidisciplinaire snijvlak tussen muziek, film en podiumkunsten. Ze was coauteur van het multimediale ontwerp voor de enscenering van Händels Messias door Det Kongelige Teater (Koninklijke Deense Opera). Als multimediaal co-ontwerper werkte ze ook mee aan Dead Man Walking (Jake Heggie) in het Mecklenburgisches Staatstheater Schwerin en de gesproken drama’s Lulu en As You Like It bij de British American Drama Academy. Ze regisseerde haar eigen Chinese vertaling van Happy Days (Samuel Beckett) en een bewerking van Blithe Spirit (Noël Coward) voor het National Theatre of China. Ze is ook de librettist van de originele musical The Wonderful Adventures of Nils voor het Wuhan People’s Art Theatre. Sinds 2016 is Shuang Zou artistiek directeur van het Bejing Music Festival. Ze startte er het New Wave Program op, met immersieve, speciaal voor de locatie ontworpen opera- en muziektheaterproducties in Taikoo Li Sanlitun, in het centrum van Beijing. Als bestuurslid van het International Theatre Institute en de Music Theatre Now Competition heeft ze de voorbije jaren een belangrijke rol gespeeld in het smeden van samenwerkingsverbanden tussen China en het Westen.

 

Dan Potra

Dan Potra is een Australisch ontwerper die actief is in het hele kunstengamma: hij ontwerpt decors, kostuums, concepten en animatie voor opera, theater, grootschalige evenementen, dans en film. Voor zijn opera- en theaterontwerpen ontving hij zes nominaties voor de Australische Helpmann Awards, waarvan hij er drie verzilverde, onder meer ‘Best Scenic Design’ in 2008 voor Dead Man Walking in het State Theatre in Sydney.

 

Mario Devetak

Tijdens zijn laatste jaar aan de Fine Arts School van Gorizia (Italië) toonde Marco een levendige interesse voor het maken van films, vooral voor experimentele en surrealistische cinema. Hij verhuisde vervolgens naar het Verenigd Koninkrijk waar hij met ‘First Class Honours’ afstudeerde in Film Studies aan de University Of Wales, Lampeter. In 2007 ging Marco naar de London Film School om een twee jaar MA cursus in filmmaken te volgen. Hij studeerde af als regisseur in 2009 en is sindsdien werkzaam als filmmaker en video-ontwerper.

 

Peter Quasters

Peter Quasters (°1969) studeerde biochemie aan de Hogeschool Gent. Na zijn studies ontwikkelt hij zich autodidactisch als visueel ontwerper in de podiumkunsten met als specialisatie lichtontwerp. Zijn visuele creaties zijn geïnspireerd door zijn fascinatie voor abstracte en sculpturale vormen. Hij heeft gewerkt met artiesten zoals Claron McFadden, Hans Op De Beeck,  Wouter Van Looy, Heiner Goebbels, Pierre Audi, Jean Lacornerie, Jorge Léon, Paul Koek, Letizia Renzini, Annelies Van Parys, Wim Catrysse, Wim Henderickx, Hilda Paredes en Kurt D’haeseleer.

 

Lieve Pynoo

Lieve Pynoo studeerde Fashion design aan de Koninklijke Academie van schone kunsten in Antwerpen. Vanaf 1987 gaat ze aan de slag als theaterkostuumontwerpster bij verschillende theaterhuizen en gezelschappen o.a. bij de vroegere Blauwe Maandagcompagnie, Needcompagnie, Toneelgroep Amsterdam, De Enthousiasten, NTGent, KVS Brussel, Wunderbaum, Malpertuis en De Roovers. Ze werkte samen met de regisseurs Ola Mafalaani, Arne Sierens, Alain Platel, Josse Depauw, Peter van Kraaij, Luc Perceval, Jan Lauwers, Michael Decock, Johan Dehollander en Piet Arfeuille . Voor de film werkte ze samen met Felix van Groeningen en voor TV met Frank Van Passel. Ze gaf enkele jaren les aan de toneelkostuumafdeling van de Antwerpse Academie en gedurende acht jaar werkte ze als rechterhand van het ontwerpersduo A.F.Vandevorst.

 

Muziektheater Transparant

Muziektheater Transparant gaat als productiehuis vanuit de artistieke en maatschappelijke actualiteit een intensieve dialoog aan met kunstenaars uit verschillende disciplines en wil op internationaal niveau muziektheater in al zijn diversiteit creëren, vernieuwen en presenteren voor een breed publiek. In de creatie van nieuwe projecten staat het vocale centraal met aandacht voor de combinatie en de confrontatie tussen oude en nieuwe muziek. In het bijzonder worden hedendaagse componisten en de ontwikkeling van hun werk ondersteund. Transparant kadert zijn werk in een internationaal perspectief: reisvoorstellingen en samenwerkingen met internationale structuren vormen een belangrijk deel van de werking. Transparant was reeds te gast op o.a. de Salzburger Festspiele, het KunstenfestivaldesArts, diverse Cultuursteden van Europa, Edinburgh International Festival, Beijing Music Festival. Deze verscheidenheid aan voorstellingen, artiesten en productiemethodes geven Muziektheater Transparant een uniek nationaal en internationaal karakter.

volledige bezetting

B’Rock Orchestra, ensemble

   Evgeny Sviridov, violin
   Raquel Massadas, viola
   Tom Devaere, violone
   Tomasz Wesołowski, bassoon
   Tami Krausz, traverso
   Karl Nyhlin, archlute

Ilse Eerens, soprano

Shuang Zou, scenic concept

Dan Potra, scenography

Maria Lamont, stage direction assistant

Mario Devetak, video

Peter Quasters, lighting

Lieve Pynoo, costumes