programma

 

Georg Friedrich Händel


Neun deutsche Arien, HWV 202-210


 

Wim Henderickx


New compositions for instrumental ensemble (commissioned by B’Rock Orchestra)


 

 

over

Op zoek naar de filosofische wortels van de wereldwijde bezorgdheid over het klimaat komt men vroeg of laat in de achttiende eeuw terecht. Een denker als Rousseau is niet alleen de schutspatroon van de beschavingskritiek en van de romantiek, maar ook van hedendaagse milieubewegingen.
 
Dat aan het einde van de barokperiode een nieuw soort natuurbeleving kwam opzetten, documenteren ook de Neun deutsche Arien van Georg Friedrich Händel. Voor deze intieme liederencyclus maakte Händel gebruik van gedichten van de vroege romanticus Barthold Heinrich Brockes. Hij weet de roerende schoonheid van de natuur met veel gevoel te omschrijven.
 
Het Belgische barokensemble B’Rock en de sopraan Ilse Eerens laten de Neun deutsche Arien in dialoog gaan met korte composities voor barokensemble van de Antwerpse componist Wim Henderickx. De Chinese theaterregisseur Shuang Zou en Muziektheater Transparant zorgen voor het scenisch concept van deze productie.

credits

productie

B'Rock, Muziektheater Transparant

 

coproductie

Klarafestival, BOZAR, Concertgebouw Brugge, Perpodium

 

in samenwerking met

Operadagen Rotterdam, Shanghai Symphony Orchestra, Metropolitan Museum of Fine Arts New York
 

met dank aan

Tax Shelter of the Belgian Federal Government, deSingel


gestreamd vanuit / in samenwerking met

Kaaitheater

 

Beeld ©Dan Potra