trio peltomaa fraanje perkola
equinox - ÆR
Aino Peltomaa, voice, medieval harp
Harmen Fraanje, piano
Mikko Perkola, viola da gamba, effects
coproduction: Klarafestival, Bozar
flowers provided by Daniel Ost
chocolate gifts provided by Neuhaus
texts by Aurélie Walschaert
Het Nederlands-Finse Trio Peltomaa Fraanje Perkola combineert de klanken van de menselijke stem, piano en viola da gamba met elektronische effecten en middeleeuwse harp. Nieuwsgierig naar hoe zij oude muziek en improvisatie laten samensmelten tot een heel eigen en herkenbare sound, stelden wij hen een paar vragen.
Jullie hebben alledrie een heel diverse achtergrond. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?
Mikko Perkola: "Het was Aino die me belde. En ik heb gewoon ja gezegd. Zij was ook op zoek naar een pianist voor het project en vroeg haar broer, een jazz-drummer, of hij iemand in Finland kende die zou kunnen spelen als Harmen Fraanje. Haar broer antwoordde: "Waarom vraag je het Harmen zelf niet?", en de rest is geschiedenis.
Aino Peltomaa: "Mikko en ik waren bezig met een soortgelijk concept als wat we tijdens het Klarafestival zullen brengen, maar dan voor een concert in Finland. Het was een heel intieme setting, met kaarsen, en het publiek lag om ons heen op yogamatten. Ik kende het andere trio van Harmen Fraanje, Trio Fraanje Soniano Gouband, en ik hield wel van zijn stijl. Ik was dus heel blij toen hij toezegde. In eerste instantie zou het bij dit ene concert in Finland blijven, maar het voelde allemaal zo goed – het was alsof we al jaren samen speelden – dat we besloten om een trio te vormen. Toen we ons eerste album opnamen, was het eigenlijk pas de tweede keer dat we ooit samen speelden."
Jullie brengen muziek uit de Middeleeuwen naar vandaag en combineren die met nieuwe composities en elektronica. Hoe zou je de muziek die jullie spelen omschrijven?
Aino: "Het is niet alleen oude muziek en jazz bij elkaar gevoegd, het is iets anders. Voor mij is het heel meditatieve en kleurrijke muziek, die heel ruimtelijk aanvoelt. Misschien is het iets wat je niet kan of hoeft te definiëren. In een recensie werd onze muziek omschreven als 'less is more'. Ik denk dat als iets heel klein is, het net heel groot kan worden.”
Mikko: "Je moet gewoon luisteren, er in het moment zijn, en ademen."
Jullie laten ook bewust ruimte voor improvisatie in het programma. Waarom is dat zo belangrijk voor jullie?
Aino: "Op ons eerste album ÆR staan nummers waarbij de melodieën strikt zijn uitgeschreven in het manuscript. Maar die ontwikkelen we verder. Via is bijvoorbeeld een improvisatie die vertrekt vanuit Hildegard Von Bingen's O Virtus Sapientie. Uit dit ene nummer hebben we twee aparte tracks op het album gemaakt, met Via als een soort outro.”
Mikko: "We zijn vaak op het moment zelf aan het componeren. Het improviseren biedt veel vrijheid. In de free jazz of zelfs in de middeleeuwse muziek zijn er heel strikte regels over hoe je moet improviseren of hoe je moet spelen. Maar in ons trio hebben we geen regels. We hebben allemaal verschillende achtergronden en onze favoriete harmonieën of toonladders, en als muzikant kan je dat stukje van jezelf inbrengen in de muziek die we maken."
Aino: "Het werkt heel bevrijdend, want oude muziek zit vol regels en theorieën over hoe dingen gespeeld of gezongen moeten worden. Dat wilde ik achter mij laten. Voor mij dient oude muziek als startpunt, als een muzikale inspiratie."
Jullie debuutalbum is getiteld ÆR. Waar verwijst de titel naar?
Aino: "Het verwijst naar het gedicht Aer enim volat van Hildegard von Bingen. We hebben dat specifieke lied niet in het album opgenomen, maar het stuk ÆR is wel gebaseerd op de tekst ervan. Het verwijst naar hoe de lucht alles op aarde in stand houdt en ondersteunt. Ik heb dit specifieke gedicht gekozen omdat het ook betrekking heeft op de huidige tijd, op de verbinding met de natuur die we aan het verliezen zijn. Ik hou ook van de levendige beeldspraak in het gedicht, waarin de lucht en de elementen van de natuur worden geprezen. Het inspireert me."
Wat kunnen de luisteraars verwachten tijdens het concert op het Klarafestival?
Mikko: "We gaan een aantal stukken spelen uit het album ÆR, maar ook uit onze aankomende cd. Maar belangrijker dan wat we gaan spelen, is hoe de luisteraars zich zullen voelen: ik hoop dat ze zich vrij zullen voelen om te zijn wie ze zijn, en dat ze tijdens het concert het gevoel zullen hebben dat ze thuiskomen."
Aino: "We spelen een laatavondconcert in een intieme setting, dus het zal een rustig en vredevol moment worden. Maar ook verrassend. Als je een album uitgebracht hebt, hebben luisteraars vaak bepaalde verwachtingen. Door de improvisatie zal niet alles klinken zoals op de cd. Het zal vertrouwd klinken, maar het kan heel anders uitpakken."
Waarom zou het publiek dit concert moeten meemaken?
Mikko: "De afgelopen jaren hebben we niet veel mogelijkheden gehad om samen van live muziek te genieten en echt te luisteren. Dus dit is een kans om weer bij elkaar te komen en de muziek te voelen."
Aino: "Ik hoop dat het publiek diezelfde bijzondere plek kan vinden als waar wij in zitten. Ik hoop dat het kan helpen om een verbinding te maken met een vredig gevoel binnenin henzelf, en met elkaar."
Trio Peltomaa Fraanje Perkola combineert de klanken van menselijke stem, piano, viola da gamba samen met effecten en middeleeuwse harp. Met veelzijdige achtergronden in oude muziek, jazz, Finse volksmuziek en hedendaagse muziek, haalt de groep inspiratie uit middeleeuwse muziek om een persoonlijk en onderscheidend geluid te ontwikkelen. De musici duiken in de gezangen van Hildegard von Bingen (1098-1179), Perotinus (1160-1230) en 14de-eeuwse pelgrimsliederen. Echo’s uit kloosters, kathedralen en bedevaartsoorden gecombineerd met delicate improvisaties en originele composities, verbinden tijdperken en eeuwen met elkaar en nodigen de luisteraar uit op een reis naar vrede en rust.
main partners
Klara, KPMG, Nationale Loterij-meer dan spelen
festival partners
Brouwerij Omer Vander Ghinste, Interparking, Proximus, Yakult
public funding
BHG, Nationale Bank van België, Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie
cultural partners
Bozar, Concertgebouw Brugge, Davidsfonds, DESINGEL, Flagey, KVS, Muntpunt, Théâtre Les Tanneurs
official festival suppliers
Brand it Fashion, Café Costume, Café Victor, Casada, Daniel Ost, Fruit at Work, Humus X Hortense, Harvest, Les Brigittines, Neuhaus, Pentagon, Piano’s Maene, Thon Hotels
media partners
BRUZZ, BX1, Canvas, Clearchannel, De Standaard, Eén, La Libre, La Première, La Trois, Musiq3, Radio 1, Ring TV, visit brussels